کنترل مگس مینوز برگ

مگس مینوز

کنترل مگس مینوز برگ

نام علمی مگس مینوز برگ:

Liriomyza sativae & Liriomyza trifolii (Diptera: Agromyzidae)

معرفی آفات:

در بين آفات گلخانه ­اي، پس از تريپس، سفيدبالك و كنه­ ها، مگس­ مینوز برگ جزو آفات مهم محصولات گلخانه­ اي محسوب مي ­شود، که اگر شرایط محیطی برای این آفت آماده باشد می­ تواند تا 100 درصد محصول را از بین ببرد. این آفت بسیار پلی فاژ بوده که علاوه بر گوجه فرنگی روی محصولات دیگر از جمله فلفل، هندوانه، خیار و لوبیا چشم بلبلی و… خسارت زیادی وارد می­کند. زمستانگذرانی این آفت به صورت شفیره در خاك می ­باشد. این آفت در مناطق جنوبی کشور در سرتاسر سال فعال بوده و تا 8 نسل در سال دارد.

خسارت وعلائم آن:

این آفت قادر است در تمامی مراحل رشدي به گیاه حمله کند. نحوه خسارت به این صورت است که لاروها با ایجاد سوراخ روی برگ وارد پارانشیم رویی برگ می­ شوند، با تغذیه خود تونل هایی در سطح برگ ایجاد می­ کنند، که این تونل ها داراي توده فضولات لاروي است و منجر به کاهش رشد، توقف رشد و خشکیدگی انتهایی بوته می­ شود. لاروها علاوه بر برگ به داخل جوانه­ هاي انتهایی، گل، و میوه­ هاي جدید و یا ساقه نفوذ کرده و باعث خسارت شده و در نهایت باعث مرگ کامل گیاه می ­شوند.

کنترل:

  1. روشهاي پيشگيرانه و كم هزينه: حذف بقاياي گياهي از محيط داخل و حاشيه گلخانه، استفاده از بذر ونشا سالم و گواهي شده و بستر كشت مناسب، ضد عفوني خاك به روش آفتابدهي يا استفاده از بخار آب گرم، شخم عمیق و یخ آب زمستانه زمین قبل از کشت، نصب توري ضد حشره و كشت ريحان به عنوان گياه تله و حذف به موقع آنها.
  2. براي ردیابی آفت می­توان از تله­ هاي فرمونی جنسی دلتا استفاده کرد.
  3. کنترل علف­هاي هرز نیز در کاهش خسارت آفت نقش مهمی دارند.
  4. از آنجا که بخش مهمی از مراحل زندگی آفت در داخل بافت هاي گیاه میزبان سپري میشود،کنترل شیمیائی این آفت مشکل است ( مبارزه شیمیائی با پروکلیمفیت (لوفنورون+ امامکتین بنزوات) به میزان 100 گرم در هکتار ).
  5. نصب کارتهاي زرد رنگ چسبناك در بالاي بوته به تعداد یک کارت در هر دو متر مربع براي پیشگیري و همچنین کنترل جمعیت اولیه آفت مؤثر خواهد بود.
  6. کنترل بیولوژیک: رهاسازي زنبور تریکوگراما (پاراتوزوئید تخم) و  استفاده از B.t برای مبارزه با لاروهاي آفت.
  7. تغذیه با کود  کاوان 12 – کود هیومیکی بهساز خاک .

کاوان، سبزتر از همیشه…