کنترل کرم سیب

کرم سیب

کنترل کرم سیب

نام علمی کرم سیب:

Cydia pomonella (Lepidoptera: Tortricidae)

معرفی آفات:

کرم سیب یکی از مهم ترین آفات باغ­های سیب در ایران و جهان است، در ایران کمتر باغ سیبی را می­توان پیدا کرد که مورد حمله این آفت قرار نگرفته باشد، این آفت خسارت بسیار زیادی را وارد می­کند که منجر به کاهش کمی و کیفی محصول سیب می­شود و می­تواند تا 90 درصد محصول را از بین ببرد همچنین این آفت بسیار پلی فاژ بوده علاوه بر سیب روی محصولات دیگر از جمله به، گلابی، آلو، زردآلو، گردو ، خرمالو، انار، بادام و… خسارت زیادی وارد می­کند. کرم سیب چند نسلی است و تعداد نسل آن به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد.

خسارت وعلائم آن:

در نسل اول پروانه­ های ماده بعد از جفت گیری شروع به تخم ریزی کرده  و تخم های خود را روی کاسبرگ، گلبرگ، نهنج و حتی سرشاخه ها می گذارند.

تخم ها تفریخ شده وبه لارو تبدیل می شود، و سپس لارو از محل دم میوه وارد میوه می ­شود.

نسل دوم این آفت از هر کجای میوه که بتواند وارد میوه شود و در نهایت از میوه تغذیه کرده تا به مرکز میوه و به دانه های سیب برسد و از آنها تغذیه کند و با تغذیه از دانه ها منجر به ریزش و کاهش بازار پسندی میوه ­های سیب می شود.

کنترل:

  1. میوه های  الوده و باقی مانده در سطح باغ جمع آوری شوند.
  2. استفاده از فرمون جنسی برای ردیابی، کنترل و به دست آوردن بهترین زمان سمپاشی (زمان اوج پرواز حشرات) مهم است اما بهتر است سم‌پاشی در دو نوبت، نوبت اول، پس از ریختن گلبرگ‌ها و نوبت دوم زمانی که میوه ها اندازه فندق شوند با سمومی نظیر فوزالن1.5 در هزار، فن والریت 750 سی سی در هزار، ایندوکساکارب 1 درهزار و دیازینون 1 درهزار.
  3. تقویت درختان با کود کاوان 6 – NPK (20-20-20) و کود کاوان 10 – کود میکرو ویژه در طی فصل همراه آب.
  4. تغذیه زمستانه اصولی با کود کاوان2 – کود زراعی و باغی.

کاوان، سبزتر از همیشه…