کنه زنگ (زنگار) مرکبات

زنگار مرکبات

نام علمی کنه زنگ (زنگار) مرکبات:

Phyllocoptruta oleivora (Acari: Eriophyidae)

 

معرفی آفت:

در میان کنه های مرکبات، کنه زنگ (زنگار) مرکبات بیشترین گسترش جهانی را دارد و در بیشتر ارقام مرکبات موجب خسارت می­شود، در صورت مساعد بودن شرایط می­تواند کمتر از 10 روز نسل خود را کامل کند و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه می­تواند 28 نسل در سال داشته باشد که با توجه به این توانایی در تولید مثل و افزایش جمعیت ­می­تواند به سرعت زیاد شود و خسارت بسیار زیادی را وارد کند.

 

خسارت وعلائم آن:

کنه زنگ مرکبات با تغذیه از شیره گیاهی در برگ، شاخه­ های تازه و میوه منجر به خسارت می­شوند، این کنه ­ها سلول های سطح میوه را پاره کرده و با از دست دادن آب در سطح پوست منجر به ضخیم شدن و بد شکلی پوست میوه می­شودکه این خسارت در پرتغال سبب تغییر رنگ پوست میوه­ ها به قهوه­ای روشن تا تیره و در لیمو و گریپ­فروت سبب نقره ای شده پوست میوه می­شود، رفتار بسیار عجیبی که این کنه دارد این است زمانی اوج خسارت خود را زد و میوه ضخیم شد پاهای خود را به سمت بالا نگاه داشته و خود را به باد می­سپارد و توسط باد جابجا شده و به سطح میوه هایی که سالم هستند می­رساند و در آنجا مجددا سبب خسارت می­شود.

کنترل:

  1. بررسی میزان آلودگی از خرداد ماه، در صورت آلودگی استفاده از سمومی چون نئورون 1.5 در هزار و انویدور 0.5 در هزار، همچنین در زمستان سم مذکور همراه با روغن زمستانه برای افزایش کارایی سم و همچنین خود روغن در کنترل کنه ها موثر است.
  2. تقویت درخت با کود مخصوص مرکبات(کاوان 10 نوع B) کاوان 10نوع B – کود مخصوص نخیلات و مرکبات در طی فصل همراه آب.

کاوان، سبزتر از همیشه…