کنه های خسارتزا در پسته

کنه های پسته کاوان

کنه های خسارتزا در پسته

  1. نام علمی کنه گالزا پسته: Aceria pistaciae (Acari: Eriophyidae)
  2. نام علمی کنه معمولی پسته:  Tenuipalpus granati (Acari: Eriophyidae)
  3. نام علمی کنه تار عنکبوتی پسته:Tetranychus urticae (Acari: Tetranychidae)

معرفی آفت:

کنه های پسته در استان سمنان و خراسان خسارت قابل ملاحظه­ ای به درختان وارد می­کنند و اگر کنترل نشوند این خسارت منجر به کاهش عملکرد محصول و ضعیف شدن درختان می­شود.

خسارت وعلائم آن:

  • کنه­ های گالزا کنه ­هایی از خانواده اریوفیده هستند که با تغذیه از گیاه منجر به بروز علائم فیزیولوژیک و بد شکلی اندام­های هوایی گیاه از جمله برگ، سرشاخه و میوه­ ها می­شوند که این خسارت در اوایل بهار زمانی که سرشاخه ها و برگ ها نرم و تازه هستند ایجاد می­شود.

کنه Aceria

  • کنه معمولی پسته از خانواده تنوئیپالپیده یا کنه های تارتن دروغین (تولید تار نمی­کند) است و با تغذیه از شیره گیاهی منجر به ضعف عمومی در گیاه می­شوند و همچنین با تغذیه از دم برگ و دم خوشه میتوانند منجر به ریزش برگ و میوه ها شوند.

کنه Tenuipalpus

  • کنه ­های تارتن هم با تغذیه از شیره گیاه منجر به ضعف گیاه می­شوند این کنه­ ها علاوه بر تغذیه تارهای ابریشمی می­بافند و در اثر ترشحاتی که دارند بر روی این تارها خاک و گرد و غبار می­نشیند و سطح برگ حالت گرد و غبار آلود می­شود این کنه در پسته کم گزارش شده و خسارت آن کم می­باشد.

کنه Tetranychus

کنترل:

  1. اگر شدت آلودگی کم باشد، حذف شاخه های آلوده(شاخه های بدشکل) در زمستان و سوزاندن آنها.
  2. اگر شدت آلودگی زیاد باشد علاوه بر مورد بالا سم پاشی اوایل بهار با:  گوگرد 2 تا 3 در هزار( کاوان 18 – گوگرد مایع ) یا سم نئورون 2 در هزار و یا سم انویدور 0.5 در هزار.
  3. کنترل کنه معمولی پسته در مرداد ماه و یا شهریور ماه با توجه به میزان آلودگی با: گوگرد 2 تا 3 در هزار یا سم نئورون 2 در هزار و یا سم انویدور 0.5 در هزار.
  4. به طور کلی جاهایی که با پسیل مبارزه شیمیایی انجام می­شود نیاز به مبارزه با کنه ها با سم جداگانه نیست، زیرا سموم استفاده شده بر علیه پسیل، روی کنه ها هم تاثیر دارند.

کاوان، سبزتر از همیشه…