باقی‌مانده سموم در محصولات

الگو مطالب copyکارنس

باقی‌مانده سموم در محصولات

 

زمانی برای کنترل آفت سم پاشی صورت می گیرد مواد شیمیایی وارد گیاه می شود، یکسری از آنها تجزیه می شوند، و یک سری از آن‌ها در گیاه باقی می‌مانند، که باقی مانده سموم نام دارند.

شاخصی داریم به نام MRL  (Maximum Residue Limit) که در واقع، حداقل میزان مجاز باقی سموم است و به طور معمول برحسب میلی گرم بر کیلوگرم (ppm) بیان می شود و این شاخص استانداردی است برای تجارت بین المللی و سلامت موادغذایی، و هر کشوری برای این شاخص عددی را مشخص می کند این عدد فیلتری است برای ورود محصولات سالم با داشتن کمترین میزان مجاز باقی مانده ماده شیمیایی.

بعضی از کشورها هم این عدد را صفر در نظر می­‌گیرند و فقط محصولی را وارد کشور و وارد چرخه غذایی می­کنند که:

باقی مانده سموم آن صفر باشد و به سلامت جامعه خود بسیار اهمیت می دهند.

در واقع سلامت جامعه بسیار مهم است و باقی مانده بیش از حد مجاز سموم در محصولات برای سلامتی بشر بسیار خطرناک است. بهتر است ما خودمان با دست خودمان سموم را وارد چرخه غذایی نکنیم و سلامت جامعه را به خطر نیندازیم.

راهکارهای کاهش باقی مانده سموم:

  1. دوره کارنس:

یکی از مهم ترین موارد، رعایت کردن دوره کارنس است.

دوره کارنس: از زمانی سم پاشی می شود تا چند روز مجاز به برداشت محصول نیستیم و این تعداد روز را روی برچسب هر قوطی سم به نام دوره کارنس نوشته اند.

  1. دوز مصرفی:

بایستی بر اساس دوز مصرفی اعلام شده توسط شرکت سازنده سم پاشی صورت بگیرد، اگر دوز مصرفی رعایت نشود و سم پاشی با دوز بالاتری انجام شود، حتی در صورت رعایت کردن دوره کارنس، باقی مانده سم بیش از حدمجاز خواهد بود.

  1. کالیبره کردن سم پاشی:

حتما بایستی کالیبره انجام شود و سم پاشی به صورت یکنواخت و صحیح انجام شود.

4. هرگز از سموم منسوخ شده استفاده نشود.

5. بهتر است از 15 روز مانده به برداشت محصول سم پاشی صورت نگیرد و درصورت امکان برای کنترل آفت از صابون محلول‌پاشی، صابون مهربان، سیلیکاوان، کاوان پتاس، میکروکلات- کاوان7 و گوگرد پتاسیم مایع کاوان استفاده کنید.

کاوان، سبزتر از همیشه…