برداشت محصول پسته

برداشت محصول

برداشت محصول پسته

 

 

دوره کارنس:

دوره کارنس سم را قبل از برداشت محصول حتما رعایت کنید و در این بازه زمانی محصول را برداشت نکنید. برای حفظ سلامت محصول تولیدی و سلامت جامعه بهتر است 15 روز قبل از برداشت اصلا سم پاشی انجام نشود و نیز یک ماه قبل از برداشت با سموم پر خطر سم پاشی انجام نشود.

دوره کارنس عبارت است از: حداقل زمانی که بین آخرین سمپاشی و برداشت محصول باید رعایت کرد.

 

زمان برداشت:

  • به طور میانگین  زمانی که 70 درصد محصول کل یک باغ رسیده باشد بایستی برداشت انجام شود.
  • درصورت امکان یک هفته قبل از برداشت آبیاری انجام شود تا درصد خندانی، انس پسته و کیفیت محصول بهتر شود.
  • اگر باغ از لحاظ تغذیه ای و شرایط آب و خاک در وضعیت خوبی نباشد، یا این که طی فصل دچار مشکلاتی از جمله خسارت پسیل یا تنش آبی شده باشد، توصیه می­شود محصول را به صورت کال برداشت کنید تا درخت شما کمتر موادغذایی را از دست بدهد.

 

(از زمان کال بودن محصول تا رسیدگی کامل، درخت زیر فشار است و انرژی زیادی را صرف پرکردن و خندانی  می­ کند. با توجه به تجربه های ایجاد شده، در باغ هایی که ضعیف هستند یا درختان طی فصل دچار استرس هایی از قبیل خسارت پسیل شده اند، اگر محصول به صورت کال برداشت شود به نفع درخت است. و در سال آینده درختان علاوه بر رشد بهتر، جوانه های زایشی بیشتری را حفظ خواهند کرد).

 

 

آفلاتوکسین:

 

در مواردی که صبر کنیم تا تمام محصول برسد مهم ترین مشکلی را که ایجاد می­‌کند آفلاتوکسین است که اگر محصول زیاد روی درخت بماند قارچ آفلاتوکسین درون دانه ­ها رشد می­‌کند و در سلامت انسان تاثیر سوء دارد و این اثرات سوء موجب اختلال در سیستم گوارش، کبد و سیستم ایمنی انسان می­‌شود وبرای سلامتی انسان بسیار خطرناک است.

عواملی که سبب فعالیت قارچ آفلاتوکسین می­‌شود:

 

  • محلول پاشی و سم پاشی در شهریورماه.
  • برداشت خیلی دیر محصول.
  • روی هم انباشته شدن محصول بیشتر از 24 ساعت در ترمینال.

 

 

 

کاوان، سبزتر از همیشه…