برداشت محصول پسته و آفلاتوکسین

برداشت پسته و افلاتوکسین

برداشت محصول پسته و آفلاتوکسین (Post-harvest in pistachio(Aflatoxin))

دوره کارنس:

دوره کارنس سم را قبل از برداشت محصول حتما رعایت کنید و در این بازه زمانی محصول را برداشت نکنید!! عدد دوره کارنس باید کمتر از عدد روزی باشد که از زمان سم پاشی تا زمان برداشت محصول است. به عنوان مثال اگر 20 روز دیگر تصمیم به برداشت محصول دارید، از سمی استفاده کنید که دوره کارنس آن کمتر از 20 روز است، زیرا دوره کارنس به این مفهوم است که از زمانی شما سم پاشی می­کنید تا چند روز مجاز به برداشت و تغذیه از آن محصول نیستید(بخاطر باقی مانده سم درون محصول).

پسته تازه. رقم احمدآقایی

زمان برداشت:

به طور میانگین  زمانی که 70 درصد محصول کل یک باغ رسیده باشد بایستی برداشت انجام شود

درصورت امکان یک هفته قبل از برداشت آبیاری انجام شود تا درصد خندانی، انس پسته و کیفیت محصول بهتر شود.

اگر باغ از لحاظ تغذیه ای و شرایط آب و خاک در وضعیت خوبی نباشد، یا این که طی فصل دچار مشکلاتی از جمله خسارت پسیل یا تنش آبی شده باشد، توصیه می­شود محصول را به صورت کال برداشت کنید تا درخت شما کمتر موادغذایی را از دست بدهد و اصطلاحا درخت خالی نکند.

از زمان کال بودن محصول تا رسیدگی کامل، درخت زیر فشار است و انرژی زیادی را صرف پرکردن و خندانی  می­ کند

با توجه به تجربه های ایجاد شده، در باغ هایی که ضعیف هستند یا درختان طی فصل دچار استرس هایی از قبیل خسارت بسیل شده اند، اگر محصول به صورت کال برداشت شود به نفع درخت است. و در سال آینده درختان علاوه بر رشد بهتر، جوانه های زاییشی بیشتری را حفظ خواهند کرد.

محلول پاشی در این زمان سبب افزایش آفلاتوکسین می شود

آفلاتوکسین:

در مواردی که صبر کنیم تا تمام محصول برسد مهم ترین مشکلی را که ایجاد می­کند آفلاتوکسین است که اگر محصول زیاد روی درخت بماند قارچ آفلاتوکسین درون دانه ­ها رشد می­کند و در سلامت انسان تاثیر سوء دارد و این اثرات سوء موجب اختلال در سیستم گوارش، کبد و سیستم ایمنی انسان می­شود وبرای سلامتی انسان بسیار خطرناک است.

عواملی که سبب فعالیت قارچ آفلاتوکسین می­شود:

  1. محلول پاشی و سم پاشی در شهریور ماه.
  2. برداشت خیلی دیر.
  3. روی هم انباشته شدن محصول بیشتر از 24 ساعت در ترمینال.
  4. مهم ترین موضوع تعویض به موقع آبی که با آن در ترمینال پسته را شست و شو می­دهند.

 

کاوان، سبزتر از همیشه…