سرخرطومی برگ یونجه

سرخرطومی یونجه

معرفی آفت

سرخرطومی برگ یونجه با نام علمی Hypera postica (Coleoptera: Curculionidae) یکی از آفات مهم در مناطق یونجه کاری در ایران و جهان می باشد.

در صورت بالا بودن جمعیت، این آفت با تغذیه از برگ می ­تواند چین اول یونجه را از بین ببرد.

این آفت یک نسل در سال دارد و به صورت حشره کامل زمستانگذرانی می­ کند.

 

خسارت وعلائم آن:

خسارت آفت سرخرطومی برگ یونجه: در بهار حشرات زمستانگذران از پناهگاههاي خود خارج شده و پس از جفتگیري شروع به تخمریزي می­ کنند.

حشره کامل تخم­ های خود را درون ساقه­ هاي جوان می­ گذارد،

تخم ها تفریخ شده و لاروها بوجود می­ آیند، لاروها پنج سن لاروی دارند در ابتدا تولد (لارو سن یک) از برگ ها و بافت های تازه و جوان یونجه تغذیه می­ کنند و در سنین بالاتر از سایر برگ ها تغذیه می­کنند و در حمله هاي شدید برگ­ها خشکیده و گاهی به علت فقدان کلروفیل، مزرعه از دور سفید رنگ به نظر می رسد.

 

کنترل:

  1. از آنجایی که یونجه ها مکان بسیار مناسبی برای حشرات مفید( زنبورها، پارازیتوئید ها و شکارگرها) است و حشرات مفید در کنترل آفات مهم هستند و این حشرات بشدت در برابر سموم حساس هستند به هیج وجه سم پاشی توصیه نمی گردد.
  2. برداشت زودهنگام در چین اول بسیار موثر است و سبب نابودی لاروها سنین پایین می ­شود چون با برداشت لاروهای جوان علاوه با کمبود موادغذایی در معرض آفتاب قرارخواهند گرفت و از بین می ­روند.
  3. یخ آب زمستانه در حذف آفات زمستانگذران در خاك موثر است.
  4. استفاده از کود کاوان 12 – کود هیومیکی بهساز خاک و یا کاوان 4 د ر زمستان برای تقویت مزرعه یونجه وافزایش راندمان برداشت.

 

کاوان، سبزتر از همیشه…