شپشک نرم تن قهوه ای مرکبات

شپشک نرمتن مرکبات

معرفی آفت

شپشک نرم تن قهوه ای مرکبات با نام علمی Coccus hesperidum (Hemiptera: Coccidae)

این آفت انتشار جهانی دارد و در سرتاسر مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر مشاهده می شود. در مناطق با آب و هوای گرم و همچنین در داخل گلخانه ها، دارای نسل های متوالی در تمام طول سال است و علاوه بر مرکبات، به درختچه های زینتی، درختان میوه، درختان غیر مثمر و… خسارت می­ زند.

آفت از نمایی نزدیک

خسارت وعلائم آن:

خسارت شپشک مرکبات به دو صورت، مستقیم و غیر مستقیم:

  1. مستقیم: که خسارت مستقیم آن تغذیه از شیره گیاه از قسمت های ساقه، برگ و سرشاخه های سبز و جوان می­ باشد که منجر به تولید عسلک، زردی برگ ها، تغییر شکل و کاهش اندازه میوه و در نهایت ضعف عمومی درخت می ­شود.
  2. غیرمستقیم: خسارت غیر مستقیم به صورت رشد قارچ مولد دوده بر روی عسلک تولید شده توسط شپشک مرکبات می باشد که مخرب ترین تاثیر شپشک روی گیاه میزبان محسوب می شود زیرا کپک دودی برگ ها را سیاه می کند، فعالیت فتوسنتز و توان گیاه را کاهش می دهد و به همین ترتیب سبب نامطلوب شدن شکل ظاهری گیاه میزبان و کاهش بازار پسندی محصول می شود.

خسارت غیر مستقیم

کنترل:

  1. استفاده و همچنین حفاظت از دشمنان طبیعی از جمله کفشدوزک ها و بالتوریها، زیرا در کنترل این آفت بسیار موثر هستند.
  2. استفاده از روغن های حشره کش نظیر ولک به غلظت 6/4 – 4 درصد پس از برداشت محصول برای محلول پاشی درختان استفاده نمود. تعیین زمان دقیق روغن پاشی که مصادف با ظهور حداکثر جمعیت پوره های سن یک در ابتدای فصل می باشد، نیازمند انجام بررسی های دقیق بیولوژیک حشره است.
  3. تقویت درخت با کود مخصوص مرکبات کاوان 10نوع B – کود مخصوص نخیلات و مرکبات در طی فصل همراه آب.

 

کاوان، سبزتر از همیشه…