محلول پاشی درختان پسته در بهار

محلول پاشی

محلول پاشی درختان پسته در بهار

محلول پاشی فروت ست:

در ابتدای فصل رشد زمانی­که 70 درصد جوانه ­ها به حالت بیدمشکی یا دم زنبوری و یا تورم رسیدند محلول پاشی فروت ست که ترکیبی از روی(Zn) بر(B) ازت(N) می ­باشد توصیه می ­شود مزایا این ترکیب این است که پذیرش گرده بیشتر می ­شود و گرده افشانی بهتری انجام می ­شود که نتیجه آن خوشه بندی بهتر خواهد بود، در مناطقی که احتمال سرمازدگی وجود دارد بهتر است از فروت ست هایی استفاده شود که علاوه بر عناصر بالا حاوی پتاسیم و اسید آمینه باشد مثل ترکیب فروت ست پلاس کاوان، توجه داشته باشید اگر قبل از حالت بیدمشکی پاشیده شود فایده ندارد و اگرهم از حالت بیدمشکی گذشته باشد ممکن است در گرده افشانی اختلال ایجاد کند لذا زمان دقیق محلول پاشی بسیار مهم می ­باشد.

زمان پاشیدن فروت ست

کلسیم:

کلسیم برای استحکام و سفت شدن دانه ها بسیار موثر است به خصوص در سال هایی که سال محصول (On) است پاشیدن کلسیم توصیه می ­شود. در شرایط آب و هوای ابری و بارانی جذب عنصر کلسیم در گیاه بسیار پایین است و هوای ابری در این فصل منجر به کمبود کلسیم و از بین رفتن میوه می­ شود همچنین پاشیدن کلسیم در هوای ابری می­ تواند نتیجه عکس بدهد و خسارت را بیشتر کند.

زمان پاشش کلسیم

اسیدآمینه:

گیاهان اسید آمینه مورد نیاز خود را می­سازند اما اسیدآمینه یک ترکیب ضد تنش هست زمانی گیاه دچار تنش­ هایی چون خسارت آفت، سرما، گرما، تنش آبی و برگ ریزی می­ شود پاشیدن اسید آمینه سودمند است. اسیدآمینه به صورت محلول­پاشی یا خاکی می ­تواند انرژی درخت را ذخیره کند و مقاومت درخت را افزایش دهد. اسید آمینه کاوان

محرک رشد:

محرک رشد(جلبک دریایی) زمانی باغی تغذیه خوبی داشته و رشد خوبی ندارد پاشیدن محرک رشد توصیه می ­شود ولی اگر گیاه تغذیه خوبی نداشته باشد پاشیدن محرک رشد توصیه نمی ­شود.

میکرو کلات(کلات آهن، کلات روی، کلات مس، کلات منگنز):

با توجه به علایم کمبود در برگ ها و شناخت کافی از شرایط باغ محلول پاشی میکروها برای برطرف کردن کمبودها توصیه می ­شود.

زمان پاشش میکرو کلات

نکته بسیار مهم:

بعد از این که گرده افشانی گیاه پسته تمام شد و دانه های پسته از حالت ارزنی رد شدند و درشت تر شدند می­توان محلول پاشی های فوق را در زمان دقیق خود انجام داد(مثلا بعضی از ترکیب های محلول پاشی اگر در زمانی دانه ها ریز هستند، پاشیده شود منجر به سوزندگی میوه می ­شود.)، در این مرحله دانه های پسته بسیار حساس هستند محلول پاشی نابجا ممکن است موجب خسارت و سوزندگی محصول شود، لذا با دقت اینکه دقیقا میوه ها(دانه های پسته) چه اندازه ای هستند متناسب با اندازه دانه پسته محلول مورد نظر توصیه و پاشیده شود. براساس تجریبات میدانی که داشتیم، در باغاتی که تغذیه مناسبی صورت می­ گیرد کارایی محلول پاشی های اول فصل نیز بیشتر می­ شود و بنظر می­ رسد که محلول پاشی برگی باعث می شود که کشش جذب مواد غذایی از طریق ریشه بیشتر شود.

مطالب بالا برگرفته از کتاب پسته کاوان (مدیریت باغ پسته در چهار فصل (کتاب)

)

کاوان سبزترازهمیشه…