اسید هیومیک (Humic acid)

اسید هیومیک 1

اسید هیومیک (Humic acid):

به‌طور کلی مواد هیومیکی از سه بخش :

1. هیومیک‌اسید (در مواد قلیایی محلول است اما در آب و اسید نامحلول است)

2. فولیک‌اسید (هم در مواد قلیایی و هم در آب و اسید محلول است)

3. هیومین (در تمام مواد قلیایی، آب و اسید نامحلول است)

این مواد از دو منبع: 1. لئوناردیت 2. بقایای گیاهی که پوسیده و به کربن تبدیل شده‌اند. بدست می آیند البته منبع اول یعنی لئوناردیت برای گیاهان مفیدتر است.

اسید هیومیک یک ماکرومولکول پیچیده آلی و یکی از کودهای پراهمیت در کشاورزی است که از تجزیه گیاهان و جانوران طی فرایندهای طولانی مدت حاصل می شود و بهترین کلاتور طبیعی است.،کلاتور از مفهوم پنجه گرفته شده است و به معنی توانایی مولکول ها در نگهداری یون ها می باشد خصوصیت کلات کنندگی در خاک های با شرایط نامناسب مانند  pH بالا ، شوری، کمبود رطوبت و دمای بالا منجر به جذب و افزایش جذب مواد مغذی خاک می شود.

چرا در کشور های پیشرفته اسید هیومیک بسیار استفاده می شود؟

مزایا استفاده از اسید هیومیک:

  1. اصلاح خاک
  2. افزایش ماده آلی خاک
  3. بهترین کلات کننده طبیعی در جذب عناصر(افزایش جذب مواد غذایی)
  4. افزایش نگهداری رطوبت در خاک های شنی(جلوگیری از تنش های آبی)
  5. پوک کردن خاک و افزایش نفوذپذیری خاک در زمین های رسی و دارای سله
  6. کاهش شوری خاک
  7. افزایش کارایی سیستم ریشه ای و بهبود ریشه زایی(تقویت درخت و کاهش خسارت نماتدها)
  8. تحریک میکروارگانیسم های مفید خاک
  9. مقاوم کردن درخت در برابر آفات و بیماری ها

حاصلخیزی خاک با اسید هیومیک:

اسید هیومیک برای استحکام ساختمان خاک و هم برای بهبود تهویه خاک موثر است، همچنین با تاثیر بر خصوصیات فیزیکی، شیمیائی و بیولوژیکی خاک می­ تواند نقش خوبی را برای حاصلخیزی بستر خاک ایفا کند، علاوه بر این استفاده از اسید هیومیک علاوه بر کیفیت محصول در بهبود شرایط جذبی خاک و نیز بالا بردن مقاوت درخت به تنش­های محیطی از جمله آفات و بیماری­ها موثر می­ باشد.

استفاده از کود­های حاوی اسیدهیومیک با درصد ماده آلی بالا همراه با عناصر غذایی یک راه میانبر است  برای اینکه درختان در شرایط نامساعد خاک جذب  بهتری را داشته باشند، البته این نکته را هم لازم است توضیح داد که هیومیک اسید وقتی که به صورت مایع و یا پودری قابل حل در می­ آیند در فرآیند فرآوری آن از هیدروکسید پتاسیم استفاده می­ شود که خود پتاسیم موجود در آن نیز می­ تواند کارساز باشد ولی در بعضی موارد برخی از افراد سودجو به دلیل ارزان بودن هیدروکسید سدیم، بجای هیدروکسید پتاسیم از هیدروکسید سدیم استفاده  می ­کنند، که با خطراتی برای گیاهان مواجه است.

هیومیک با کلات کردن عناصری از جمله فسفر و نیتروژن سبب افزایش جذب این عناصر غذایی شده و باروری خاک و تولید گیاهان را افزایش می دهد.

کودهای حاوی اسید هیومیک مجموعه کاوان ازمنبع لئوناردیت هستند و در فرآیند فرآوری آنها از هیدروکسید پتاسیم استفاده می­ شود.

کودهای حاوی اسید هیومیک

کود های حاوی هیومیک کاوان:

کاوان1 – کود مخصوص پسته – کاوان2 – کود زراعی و باغی –  کاوان 12 – کود هیومیکی بهساز خاک 

کاوان 17 (هیومیک اسید مایع) – کاوان 19 – هیومیک اسیدپودری

کاوان سبز تر از همیشه…